Det koster hurtigt mere at skaffe nye kunder end at fastholde de kunder, du allerede har. Og her kommer kundeservice og kommunikation ind i billedet. Med en god købsoplevelse i rygsækken, er der langt større chance for, at kunderne bliver ved med at vende tilbage.
3 eksempler på kundeservice og kommunikation som giver en bedre købsoplevelse
God kundeservice og kommunikation på nettet er en opgave, mange tager lidt for let på. Heldigvis findes der også eksempler på gode kommunikationsindsatser, der skiller sig positivt ud.
1. Til dig der har en webshop:
Det behøver egentlig ikke at være så vanskeligt. Det kan handle om noget så enkelt som en tjekliste i kurven, der kommunikerer tydeligt om fx leveringstid, fragtpris og regler for ombytning. Oplysninger som kunden leder efter og gerne vil have – også selvom du måske ikke er konkurrencedygtig på alle parametre.
Det kan fx se sådan her ud:
2. Til dig der laver live salg på sociale medier:
Live salg på sociale medier er eksploderet de seneste år, og dermed også den særlige form for kundeservice, der følger med. Hvis kunderne oplever, at der ikke bliver svaret på spørgsmål eller hvis proceduren omkring varekøb hænger i bremsen, kan du være sikker på, at du ikke ser dem igen.
Starter du ud i det små, kan du nøjes med at have en ven med på sidelinjen, som svarer på kundernes spørgsmål og holder styr på solgte varer.
Men du skal ikke ret langt op i skala, før du får brug for et mere automatiseret system, til at administrere kundedata og kommunikation.
På dansk grund er Elisa en frontløber for den teknologiske udvikling af automatiseret kundeservice i forbindelse med live shopping.
Se eksemplet her hvor JYSK Danmark bruger Elisas software til at svare kunderne i realtid, så værterne kan koncentrere sig om at præsentere varerne:
3. Til dig der er soloselvstændig
Er du alene om tingene, må du selv i gang. Ofte handler det om at tage sig tid til at svare på alle spørgsmål. Det er der overraskende mange, der er dårlige til. Du skiller dig ganske enkelt ud ved at tage dialogen med kunderne seriøst.
Har du mange kunder, der typisk spørger om de samme ting, kan du med fordel standardisere eller automatisere nogle af dine svar.